Inspiration

Inspiration, det är väl något som alla författare och konstnärer behöver?
Men det finns mycket i världen som inspirerar. Det finns det som inspirerar oss att skriva, ger oss idéer och får igång vår fantasi. Men det finns också det som inspierar oss genom att påverkar våran stil vårat sätt att tänka och vårat sätt att berätta (eller rita/teckna).
Det är som många etablerade författare säger som tipps till de som vill komma igång och skriva: Läs, läs, läs och skriv, skriv, skriv.
Men det är ju inte bara det vi läser som påverkar oss utan även det vi ser i filmer och TV-serier.
Och sedan är de tju de personer som inspirerar oss bara genom att vara den de är, göra det de gör och säga det de säger. Det kan vara skådespelare, historiska personligheter, författare, konstnärer, politiker, någon annan typ av offentlig person, en lärare eller någon nära vän eller familjemedlem.
Även musik är en källa till inspiration, som stämnings inspiration men för mig även inspiration till berättelser, platser i berättelserna och karaktärer (jag har tillexempel själv ett flertal låtlistor på spotify där jag samlat låtar som inspirerar mig till vissa av mian berättelser).

Dessutom vill jag påstå att det är det som vi möter tidigt i livet som troligtvis är vad som påverkar oss mest, i alla fall så är det så för mig.
Det finns få saker som påverkat mina grundinställningar till fantasy, drakar, män, kvinnor och ett sätt att berätta som de saker som jag såg och läste tidigt i mitt liv.
 
Jag ska gå närmare in på det en annan gång.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0